5 sätt att omvandla följare på sociala medier till kunder


Posted October 29, 2021 in More

Alla som driver ett företag vet hur viktigt det är att ha en stark närvaro på sociala medier. Att bygga upp en skara med följare, hålla engagemanget högt och utveckla ditt varumärke på en social medieplattform kan ha en dramatisk effekt på ditt företags resultat. Ett stort antal följare omvandlas dock inte alltid till försäljning, och det kan verka svårt att omvandla klick till kunder. Här är några tips som kan hjälpa dig.

#1 Ge ut välkomsterbjudanden

Först och främst lönar det sig att motivera steget från en social medieplattform till en butik. Detta är vanligt inom många sektorer, inte minst inom spelbranschen. Onlinecasinon som www.rubyfortune.seger ofta ut välkomsterbjudanden till kunder som går in på deras sajter. Dessa erbjudanden annonseras via sociala medier, vilket gör det mycket mer sannolikt att de som följer dem tar steget. Nästan alla företag kan kopiera denna modell. Du kan ge ut en särskild rabattkod till dina följare i sociala medier eller till och med erbjuda gratis produktprover för att de besöker din butik.

#2 Länka till en e-postlista

E-postmarknadsföring anses ibland vara föråldrat jämfört med dess modernare motsvarighet i sociala medier, men det är fortfarande viktigt. E-postmarknadsföringens styrka ligger i dess personliga karaktär. Du kan kommunicera mycket mer i ett e-postmeddelande än i ett inlägg på sociala medier, och du kan även rikta in dig på kunder enligt vissa kriterier. E-postmeddelanden som skickas till kunder i en viss ålder eller som har uttryckt intresse för specifika områden är mycket effektiva. Uppmuntra dina följare i sociala medier att skriva upp sig på en e-postlista och använd sedan dessa e-postmeddelanden för att prata mer ingående om dina produkter och tjänster.

#3 Använd sociala medier för att blogga

Precis som med e-post kan du med bloggar göra en djupare djupdykning i dina produkter, tjänster och vad du kan erbjuda kunderna. Sociala medier är nästan per definition ett kortsiktigt medium. Inläggen är utformade för nyhetsflödet och måste vara snabba. Du kan inte alltid leverera all den information du vill, särskilt inte om du försöker få dina följare att bli kunder. Använd istället en blogg för att berätta om din butik. Ta ut de mest relevanta delarna av bloggen, ladda upp dem till sociala medier, men inkludera en länk till hela artikeln. På så sätt kan du få ut det bästa av de sociala mediernas effektfulla karaktär och de djupgående detaljerna i ett blogginlägg. 

#4 Gör det lättare att klicka sig vidare

Sociala medier gör det inte alltid lätt att lägga upp länkar. Instagram tillåter till exempel bara en klickbar länk i bio. Detta leder till att företag avslutar sina inlägg med en uppmaning till handling, exempelvis “länk i bio”, men detta är ofta ett steg som kunderna inte tar. Om en person bläddrar genom ett nyhetsflöde eller bläddrar bland artiklar är det osannolikt att han eller hon stannar upp och går tillbaka till din biografi. Överväg istället att byta till en Instagram-profil för företag. Dessa gör det möjligt att integrera länkar i inlägg och gör det mycket lättare för följare att hitta till din butik. 

#5 Blanda dina medier 

Sist men inte minst finns det några skäl att blanda olika typer av innehåll och ladda upp videor, text och till och med musik vid sidan av traditionella inlägg. Algoritmerna i sociala medier belönar variation, vilket ökar din räckvidd och ser till att du får en större publik. Att lägga upp olika typer av medier är också mer effektivt och ger dig möjlighet att bygga upp din publik på flera olika plattformar. En video som publiceras på Twitter kan till exempel också laddas upp på YouTube och delas på Instagram. Genom att bygga upp en närvaro på flera olika plattformar utvecklas ditt varumärke, vilket gör att dina följare lägger märke till det.

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

Skip to toolbar