Utbyggnaden av tunnelbanan: Fåtal gynnas


Posted May 27, 2020 in More

Att Stockholm växer så det knakar har ingen Stockholmare kunnat missa. Både i norr och söder växer huvudstaden både på höjden och bredden. Givetvis är det inte bara nyproduktion, även äldre bostadshus renoveras, förnyas och byggs ut.

 

Allt fler flyttar till Stockholm och det ställer större krav på tunnelbanan, så pass stora krav att man nu väljer att bygga ut med helt nya linjer, men det är bara ett fåtal som gynnas av utbyggnaden, är du en av dem?

Situationen idag

Det är inte bara bostäder som ligger utmed tunnelbanans sträckning, det är också företag såväl större som mindre. Stockholmare gillar företag som vänder sig till personer som vill må bättre, se mer information, dessutom är elektronikföretag populärt. Givetvis spelar befolkningens intressen en stor roll, för vilka företag som får framgång i Sverige och inte minst i Stockholm. När företag etablerar stora kontor krävs en gedigen kollektivtrafik så personalen kan komma till arbetet. Den nya t-banan kanske kommer att påverka dig, men bara i vissa fall.

När en stad växer behövs kollektivtrafik. Den fungerar som stadens ryggrad och transporterar stadens invånare till och från jobbet, skolan och fritidsaktiviteterna. Men även till andra viktiga saker i samhället såsom sjukhus, tandläkare och myndigheter. Vi som bor i staden behöver helt enkelt kollektivtrafiken för att kunna överleva vardagen. Allt fler städer blir mer och mer tätbefolkade, något som gör att bilen inte är ett alternativ, inte minst på grund av miljömässiga orsaker.

Framtiden med eller utan spårtrafik

I Stockholm har tunnelbana spelat en avgörande roll för stadens utveckling, inte minst i närliggande förorter. Genom kollektivtrafiken har man kunnat bosätta sig utanför stadskärnan, men ändå haft möjlighet arbeta där, vilket har gett förorterna ett lyft. Det har skapat utveckling och befolkningstillväxt. Tunnelbanan i Stockholm har idag tre olika linjer som i sin tur har ett antal olika förgreningar, som är spridda från söder till norr i form av nät.

Politikerna i Stockholm har belutat att bygga ut tunnelbanan med en specifik plan. Lösningen är att blåa linjen ska gå från Kungsträdgården till Södermalm, parallellt med både gröna och röda linjen. Södermalm en tätbefolkad stadsdel, som idag betjänas av två tunnelbanelinjer röda och gröna samt ett flertal stationer. I Stockholm sker den största befolkningstillväxten inte längre inom tullarna, det är förorterna runt om som får staden att växa, områden som idag är helt utan spårtrafik.

Spårtrafiken har stor betydelse för befolkningstillväxten, inte minst i förorterna. Eftersom innerstaden är kompakt byggd med korta avstånd är en bussresa en enkel lösning för innerstadsborna, något som inte fungerar i förorten där avstånden blir för långa för att kunna lösas med buss.

 

SEARCH

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

Skip to toolbar