Nyhetsbrev – ett digitalt marknadsföringsfenomen


Posted May 21, 2021 in More

Nyhetsbrevet är ett digitalt marknadsföringsfenomen. Det är inget nytt verktyg om du tänker efter men dess fördelar och frammarsch fortsätter än idag. Vad är ett nyhetsbrev? Det är kanske den första frågan vi ska börja med att besvara. Det är ett informationsbrev som företag (eller andra typer av organisationer) skickar ut via mejl. Själva brevet är snyggt utformat med färger och tilltalande text. Brevet sänds ut till en förutbestämd målgrupp som visat intresse för företagets produkter eller värderingar. Nyhetsbrevet är ingen vanlig e-post, det är betydligt mycket mer. Det är ett effektivt sätt att skapa medvetenhet hos målgrupp och kunder samt förmedla idéer och företagsvärde. Verktyget har bevisat sig ha en hög effektivitet när det kommer till informera om nya produkter eller tjänster. Dessutom ökar nyhetsbrevet trafiken till företagets hemsida, något som få andra verktyg gör.

Mycket kan det skrivas om fördelarna bakom fenomenet. Lite mer om just dem finns att läsa i nästa rubrik, så häng kvar.

Vilka är fördelarna med att sända nyhetsbrev?

Listan över fördelarna som ett nyhetsbrev har är ganska lång. Här kommer några utvalda punkter som vi vill göra dig uppmärksam på.

  • Snabbt utskick – allt sker via nätet och tar bara någon sekund
  • Obegränsat antal mottagare – nyhetsbrevet kan sändas till tusentals prenumeranter
  • Låg kostnad – det enda kostnaden är att betala till en skribent och designer som skräddarsyr innehållet, inga portoavgifter tillkommer
  • Hög miljövänlighet – inga papper används något som gör nyhetsbrevet till ett miljövänligt verktyg
  • Nyhetsbrevet ökar trafiken till företagets webbplats
  • Innehållet anpassas till målgruppens intressen och språk
  • Ett verktyg som bygger lojalitet hos kunder och intressenter
  • Produkter, tjänster och värden förmedlas på ett effektivt sätt
  • Ett utmärkt verktyg för att skapa image på
  • En relativ billig och bra säljkanal

Nyhetsbrevet är en av marknadsföringens största rationaliseringar. Företagen vinner mycket på att sända ut nyhetsbrev samtidigt som de sparar pengar genom att slippa skicka ut en pappersvariant av samma brev.

Idag finns det dessutom gott om duktiga copywriters och designers som utan problem kan skräddarsy minnesvärt innehåll. Nyhetsbrevet har utvecklats till att bli ett verktyg där text, bild och kreativitet går hand i hand. Om du som företagsägare gärna vill bilda en bra image är just det här verktyget en utmärkt väg att gå. Ingen förväntar sig att kompetensen i att skapa ett bra nyhetsbrev finns inom företaget. Helst ska du leta efter en specialist som kan skapa ett nyhetsbrev som målgruppen fattar tycke om.

Vad bör ett nyhetsbrev innehålla?

Vad bör ett nyhetsbrev innehålla? Vad ligger i fokus och vad är det som är viktigt? Gäller det att ha en design som inte går obemärkt eller ska du satsa på bra innehåll? Sanningen är att ett bra nyhetsbrev är en kombination av båda delar. Tanken är att skapa ett utmärkande budskap.

Ett hett tips är att satsa på högkvalitativ text och fläckfri layout i en balanserad kombination. Att fånga målgruppens uppmärksamhet står i fokus, därför är det extra viktigt att veta vad den tycker om, vilka dess intressen är och vilket budskap kommer att fastna bäst.

Symbiosen mellan text och bild är av största betydelse. Undersökningar visar att välskrivna nyhetsbrev har en större öppningsfrekvensen. Det är även orsaken till varför de flesta företag väljer att investera i webbyråer som skriver och utformar sådana typer av brev.

Om ett företag har en större målgrupp kan det vara bra att filtrera utskicken. Med andra ord anpassas dem till prenumeranterna. I en del fall kan detta betyda att det behövs olika varianter av samma nyhetsbrev. Överlag är det lönt att investera i en sådan process. Ett skräddarsytt nyhetsbrev får prenumeranten att känna sig speciell och omtyckt, något som alla företag strävar efter.

 

SEARCH

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

Skip to toolbar