Mer om företagsevent


Posted May 26, 2021 in More

Ett företagsevent kan innebära lite olika saker beroende på vilken målgrupp det riktar sig till. Man skiljer mellan internat och externa företagsevent. Deras gemensamma nämnare är att de organiseras för att framhäva företaget och framföra dess idéer på bästa möjliga sätt. Tanken är att öka deltagarnas kunskap när det kommer till framtidsplaner, värderingar eller nya produkter och tjänster. Ett internt företagsevent fokuserar även på att skapa gemenskap och bilda bra företagsanda.

Idag arrangeras ett företagsevent som någon form av tillställning. I många fall strävar arrangören att skapa en minnesvärd sådan. Företagseventet kan i princip vara vad som helst. Några exempel är danslektioner, matlagning, rollspel, guidade turer i naturen och öl eller vinprovningar.

Kärnan är att ha roligt tillsammans samtidigt som företaget får en möjlighet att förmedla budskapet som det vill. Företagsevent kallas av vissa för firmafester, speciellt när det kommer till interna sådana men sanningen är att det begreppet kan ha en tråkig klang. Så låt oss hålla oss kvar vid begreppet företagsevent för att det bäddar för mycket mer spännande tolkningar.

Hur fixar du ett företagsevent?

Ja, hur fixas egentligen ett företagsevent? Det är mycket du behöver stå i och planera för att få ett bra resultat. För det första ska du bestämma vilket sorts event det handlar om. Är det externt eller internt? Vilket evenemang kommer att uppskattas av deltagarna? Det är nämligen så att olika event kräver olika typer av förberedelser. Har du som arrangör fastnat för att fixa en matlagningskurs så gäller att boka in rätt lokal, ta reda på ifall det finns allergiker i deltagarteamet och utgå ifrån dessa specifika behov när allt organiseras.

Gäller det däremot en fisketur eller en guidad tur i naturen så finns det andra regler. Till exempel är det extra viktigt att informera alla om vilka kläder de ska ta med och om hur vädret förväntas vara. Med andra ord gäller det framför allt att bestämma tillställningen och dess innehåll innan du går vidare till nästa steg som behöver tas för att arrangera det hela.

När du väljer typ av event försök att satsa på ett som är både klassiskt och spännande. Tanken är ändå att alla ska ha roligt. Väljer du något riktigt udda kan det lätt bli så att någon går missnöjd. Som tur är finns det gott om idéer på nätet. Så gå bara in och läs en guide eller artikel som kan inspirera till ett härligt evenemang.

Gör en budget

Alla företagsevent kostar. Så är det. Kostnaden kan variera väldigt mycket beroende på antal deltagare och själva eventet. Bland det första du bör göra är att bestämma en budget. Här kommer några tips.

  • Hur mycket har företaget råd att betala för ett företagsevent?
  • Hur många deltagare kommer att vara med?
  • Hur mycket kostade företagets tidigare event?
  • Finns det möjlighet att göra liknande evenemang eller ska kostnaden sänkas?
  • Vilka alternativ finns det för en stram budget?

Om företaget har råd att bekosta en finare tillställning brukar själva organiseringen gå lättare till. Svårigheten kommer oftast ifall budgeten är stram men kraven är höga. Då kan det bli extra knivigt att arrangera en fest eller tillställning som är både bra och billig.

Det låter som ett omöjligt uppdrag men sanningen är att det inte behöver vara så svårt. Skulle det nu vara så att du inte hittar rätt lösning kan du alltid anlita en expert eller fråga om råd. Idag finns det gott om olika företag med gedigen erfarenhet inom företagsevent. I de flesta fall har de lyckats arrangera event för både stora och små budget. Sök hjälp om du känner att du inte löser det på egen hand.

SEARCH

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

Skip to toolbar