Ny Stockholmstrend: Allt fler butiker marknadsför sig klimatsmart


Posted January 27, 2021 in More

Klimatet är hotat och miljöförstöring är ett omfattande problem, det vet de flesta som läser tidningar och tittar på nyheterna. Men varför har dessa problem en avgörande effekt på handeln och marknadsföring? Det ska vi ta och titta närmare på i denna artikeln. Så om du vill lära dig mer om klimatsmart marknadsföring så kan du med fördel läsa vidare här. 

Vi ska börja med att titta närmare på varför klimatfrågan är en viktig del av marknadsföring och hur marknadsföring kan vara klimatsmart. För att göra det så visuellt så möjligt börjar vi helt enkelt med att gå till botten med vad klimatsmart marknadsföring är för något?

Klimatsmart marknadsföring – digitala skyltar

Ett av de mest tydliga exemplen på klimatsmart marknadsföring är skyltar, eller rättare sagt digitala skyltar. För med digitala skyltar kan butiker visualisera erbjudanden, priser och information till kunder, utan att behöva använda material som behöver produceras. På det viset bidrar man till minskad produktion och därför också till minskade utsläpp, vilket i slutändan är bra för miljön såväl som planeten. 

Skyltar och digitala skyltar i störst mån, är alltså ett klimatsmart val. Butiker som vill skylta med vanliga skyltar kan givetvis bidra till miljön genom andra smarta miljöval, men just här fokuserar vi på skyltar. En digital skylt förmedlar miljöriktiga val, och det lägger konsumenter märke till. En butik kan placera en digital skylt i en skylthållare eller i ett skyltställ utanför butiken såväl som inne i butiken. 

Fördelen rent praktiskt för butiken, är att det går att nå ut med fler erbjudanden, kampanjer och information från en och samma skylt. Vid användning av digitala skyltar kan flera bilder rotera runt. Något som gör det möjligt att nå ut till en bredare målgrupp. 

Varför väljer fler klimatsmart marknadsföring?

Alla butiker och företag är gedigna om att följa marknadens trender. Det är helt enkelt viktigt att hänga med i den utveckling som sker bland konsumenterna. Här kan man tala om att marknadsföringen ska vända sig till den som tar själva belutet om att köpa en produkt eller vara. Ett exempel kan vara marknadsföringen av en leksaksaffär.

Troligtvis är det inte särskilt viktigt för de  små barnen att leksaksaffären fokuserar på klimat- och miljöfrågor, eftersom barnen ännu inte är medvetna om hur viktiga dessa frågor är för mänskligheten. Men det betyder inte att leksaksaffären kan slopa klimat och miljöfrågor. Eftersom de som faktiskt handlar i butiken är barnens föräldrar, och för dessa personer är klimatfrågor troligtvis mycket viktiga. 

För inte nog med att vara miljömedvetna, förmodligen är det sannolikt också viktigt för föräldrarna att köpa produkter som är tillverkade på ett bra sätt, inte minst för att skydda sina barn från hälsoskadliga ämnen och liknande. 

Avgörande frågor för konsumenter

Kontentan kan uttryckas genom att framhäva klimat- och miljöfrågor, som allt viktigare för de konsumenter som finns på marknaden. Något som gör att det ställs krav på företagen och butikerna om de vill kunna följa denna utveckling – för att kunna ta del av de marknadsandelar som finns. 

Miljöriktiga val kan företag och butiker ta på olika sätt. Ett av de mest visuella sätten är att skylta med digitala skyltar. Det är ett direkt budskap till kunden om att butiken prioriterar klimatet och miljö när det kommer till marknadsföring eller informativa budskap. 

SEARCH

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

NEWSLETTER

The key to the city. Straight to your inbox. Sign up for our newsletter.

Skip to toolbar